alcea ilamica ، گونه جدیدی از ایران

نویسندگان

منیژه پاکروان

چکیده

گونه جدیدی از جنس ختمی (تیره malvaceae) به نام alcea ilamicaاز استان ایلام شرح داده می شود. گونه جدید متعلق به بخش pterocarpi است. اختلافات این گونه با سایر گونه های ایرانی و پراکندگی جغرافیایی آن مورد بحث واقع می شود. مطالعه میکروسکوپ الکترونی (sem) از کرک های فرچه ای در این گونه نشان داد که alcea ilamicaبه a. aucheri alef. خیلی نزدیک است و احتمالا از آن مشتق شده است. تصاویر و نقشه پراکندگی گونه های فوق ارایه شده است (متن کامل مقاله در قسمت انگلیسی آورده شده است).

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ترکیب جدیدی از جنس ختمی (.Alcea L) در ایران

گونه  Alcea tiliacea به سطح واریته ای از Alcea rhyticarpa کاهش یافته است. این ترکیب جدید با استفاده از نتایج مورفولوژیک و بررسیهای اسکن پوسته بذر حاصل شده است. پراکنش جغرافیایی واریته ها بر اساس نمونه های هرباریومی و ویژگیهای مورفولوژیک آنها توضیح داده شده است.   

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Galium از ایران

گونه Galium tehranicum به عنوان گونه جدید نامگذاری و شرح داده می‌شود.

متن کامل

ترکیب جدیدی از جنس ختمی (.alcea l) در ایران

گونه  alcea tiliacea به سطح واریته ای از alcea rhyticarpa کاهش یافته است. این ترکیب جدید با استفاده از نتایج مورفولوژیک و بررسیهای اسکن پوسته بذر حاصل شده است. پراکنش جغرافیایی واریته ها بر اساس نمونه های هرباریومی و ویژگیهای مورفولوژیک آنها توضیح داده شده است.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Scorzonera، تیره Asteraceae از نطنز، ایران

Scorzonera karkasensis Safavi به عنوان گونه جدیدی از ایران معرفی و نشانویژه‌های ریختی آن با نزدیکترین آرایه مقایسه شده است. گونه جدید از نظر ریختی نزدیک به S. tenax Rech. f.بوده و با توجه به تفاوتهایی که در یقه، ساقه‌ها، برگها، براکته‌ها، گلچه‌ها و فندقه‌ها دارد از آن جدا می‌شود. نقشه پراکندگی، نقاشی و تصویرگونه جدید نیز ارایه شده است.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Onobrychis بخش Afghanicae از ایران

گونه Onobrychis iranensis از نواحی شرقی و مرکزی ایران به عنوان گونه جدیدی به همراه تصویری شرح داده می شود. این گونه با گونه خویشاوند خود O. tavernieraefolia مقایسه می گردد. مطالعه دانه گرده این دو گونه نیز موید این موضوع است که گرده دو گونه از نوع  3 شیاری و اگزین دارای تزیینات مشبک است, ولی تفاوتهایی در اندازه و نوع دریچه آنها مشاهده شد.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس مرزه Satureja ( Labiatae) از ایران

گونه Satureja khuzistanicaبه عنوان گونه‌ای جدید نامگذاری و شرح داده می‌شود. تفاوتهای این گونه با گونه S. edmondiدر ساقه، برگ و گل‌آذین می‌باشد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
رستنیها

ناشر: مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

ISSN 1608-4306

دوره 4

شماره 2 2004

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023